Martin Schmidt

Forside
...............

Film
...............

TV
...............

Bøger
...............

Foredrag
...............

Kurser
...............

English web
...............

         
         
  Martin Schmidt har udgivet følgende bøger:  
         
 
 
    Hollywood Outlaw (Filmworks 2006)
 
    Filminstruktøren John Carpenter har i mere end 25 år lavet film specielt i den uhyggelige ende af filmgenren. Næsten lige så længe har den amerikanske instruktør været en inspirationskilde for Martin Schmidt, der som den eneste i Danmark længe har arbejdet med at lave danske gyserfilm. Martin har flere gange besøgt John Carpenter og nydt godt af dennes gode råd til, hvordan man instruerer spillefilm for meget få penge, de såkaldte low-budget film. Nogle af de mange samtaler med Carpenter er nu nedskrevet og udgivet i bogform, hvor instruktøren fortæller om sine mange film, om sin filmmusik og sine erfaringer med filmindustrien.

John Carpenter har bl.a. instrueret filmene, Halloween, Assault on Precinct 13, The Fog, The Thing og Starman.

 
 
 
    Inspiration - 17 interviews (Gyldendal 2005)
 

At være inspireret er noget, vi alle kender til. Men nogle kender bedre til det end de fleste. Martin Schmidt har interviewet sytten kreative mennesker med et helt særligt forhold til inspiration. De fortæller, hvad der har betydning for inspirationen: om kærlighed, Gud, rejser, søvn, drømme og små private ritualer. Desuden fortæller de om, hvad man stiller op, hvis inspirationen svigter.

Det er sytten vidt forskellige personer: malere, forfattere, instruktører, videnskabsfolk, en fotograf, en erhvervsmand, en psykoanalytiker, en komponist, en møbeldesigner og en entertainer. Tilsammen tegner de sytten meget personlige beretninger et farverigt - og meget inspirerende - billede af inspirationens flygtige væsen.

Anmeldelser
 

 
 
    Skolefilm/filmskole - Sådan laver klassen en film! (Frydenlund 2005)
 

Martin Schmidt har gennem års erfaring som underviser samlet indtryk fra talrige skolefilmprojekter landet over. Martin Schmidt har nu skrevet en grundig introduktion til, hvordan klassen selv producerer en god film.
Bogen indeholder bl.a. forberedelse, optagelse, efterarbejde, manuskriptskrivning, checkliste, gennemgang af funktionerne, tips og en dvd, der beskriver en 10. klasses filmforløb.
Skolefilm/filmskole er en bog som eleverne kan arbejde selvstændigt med. Den er fuld af nyttige oplysninger, som er nødvendige at kende til, før I kaster jer ud i et filmprojekt.

Anmeldelse
 

 
 
 

 

  Klar til optagelse - en guide til filmproduktion (Frydenlund 2000)
 
Martin Schmidt beskriver arbejdet med at lave en film. Med udgangspunkt i egne spillefilm - ungdomsgyserne Sidste Time og Mørkeleg - gennemgås hele filmprocessen: Fra forarbejdet med idé og manuskript over optagelserne og til efterarbejdet med klipning, lyd og filmmusik, eftersynkronisering og mixning.

Da Martin Schmidt selv startede med at instruere amatørfilm, giver bogen også gode råd om, hvordan man for få penge kan lave sine egne film. Bogen indeholder også en beskrivelse af samtlige funktioner på et filmhold.

Uanset, om du selv planlægger en karriere inden for filmbranchen - som instruktør, filmklipper eller skuespiller - eller blot ønsker at vide, hvordan en film egentlig bliver til, er her en mulighed for at hente svar, beskrevet gennem skabelsen af et par populære ungdomsfilm.

Anmeldelse

 
 
 

  Short Cues - Samtaler om filmmusik (Frydenlund 1999)
 
Short Cues hentyder til selve essensen af filmmusik - nemlig korte skræddersyede stykker musik, som er tilpasset en given scene i en film.
    Short Cues refererer også til de mange udsagn og kommentarer, som bogens medvirkende bidrager med. De korte udtalelser og debatindlæg, såvel fra kendte Hollywood-komponister som fra etablerede danske komponister og filminstruktører, danner tilsammen en mosaik.  
   

Martin Schmidt har i løbet af de seneste år interviewet bogens medvirkende, der fortæller om deres erfaringer med kunsten at arbejde med musik - i kapitler der handler om filmmusik sat i relation til bl.a. samarbejde med instruktøren, arbejdsmetoder, temp-musik, deadlines, økonomi, udskiftning af komponist, lydeffekter, slutmix samt akustisk og elektronisk filmmusik.

Anmeldelse

 
 

Top